Pexels Patrick Case 3648325

Services Sportakkoord

Sportaanbieders hebben te maken met veel uitdagingen. Hoe houd je je sportclub of -onderneming vitaal? Met tevreden sporters en voldoende vrijwilligers en medewerkers?

Binnen het Sportakkoord zijn er services beschikbaar om jouw sportclub of -onderneming verder te laten groeien.

Extra budget voor services vanuit Sportakkoord II beschikbaar

Vanaf april 2023 zijn 4.500 sportclubs en -ondernemers en 60.000 kaderleden ondersteund via services. Dit laat zien dat er een grote behoefte is bij sportaanbieders aan deze ondersteuning. Het geld dat beschikbaar was tot en met 2026 was volledig gereserveerd, maar er is weer extra budget beschikbaar voor het aanvragen van services vanuit het Sportakkoord II. 

Budget beschikbaar voor services
Er is €1.400.000,- beschikbaar voor services ter ondersteuning van sportaanbieders.  

  • Het budget is beschikbaar vanaf 22 april 2025 tot 1 juli 2026, of totdat het op is.  

  • In 2025 is er €1.000.000,- beschikbaar en in 2026 €400.000,-.  

  • Niet gebruikt budget in 2025 blijft beschikbaar in 2026.

  • Alle aangevraagde services worden voor eind 2026 afgerond.  

In bepaalde gevallen toch gratis ondersteuning
Een aantal services worden nog steeds volledig vergoed. Dit geldt onder andere voor services binnen het programma ‘Onze club is van iedereen’ (OCIVI), de scholing Vertrouwenscontactpersoon en de begeleidingstrajecten vanuit Rabo ClubSupport. Ook kunnen sportaanbieders met de gemeente of sportbond overleggen of een (gedeeltelijke) vergoeding mogelijk is.  

Aanvraagproces en oproep
Het aanvraagproces blijft hetzelfde. De lokale clubondersteuner doet de aanvraag in de portal. Omdat het budget beperkt is, vragen we lokale clubondersteuners goed na te denken over welke sportaanbieders hier het meeste baat bij hebben. Zo zorgen we samen voor de grootste impact.

Extra voorwaarden

Omdat het budget beperkt is, gelden extra regels.  

Lagere subsidie 

  • De vergoede uren van SPN-professionals voor de services 'trajectbegeleiding' en 'bestuurscoaching' worden gehalveerd. In plaats van 24 uur wordt nu 12 uur vergoed. Sportaanbieders die dit traject daarna willen voortzetten, kunnen dit zelf regelen en betalen.  

  • De maximale vergoeding voor alle andere services daalt van € 550,- per dagdeel naar € 300,- per dagdeel, met een maximum van vier dagdelen (€ 1.200,-). Extra kosten zijn voor de sportaanbieder.  

    • Uitzondering: Sportspecifieke services van kleine sportbonden (werkorganisatie van minder dan 5 FTE) blijven op het oude tarief van € 550,- per dagdeel (maximaal 4 dagdelen). Dit komt omdat deze services een grote impact hebben op kleine sportaanbieders en er minder aanvragen zijn, waardoor het budget niet te snel opraakt. 

Andere voorwaarden  

  • Iedere sportaanbieder mag tussen 22 april 2025 en 1 juli 2026 één service aanvragen voor het sporttechnisch kader (trainers-coaches, instructeurs, officials) en één service voor bestuurlijk kader of clubontwikkeling.  

  • Alle services moeten binnen drie maanden na aanvraag starten. Anders kan de aanvraag geweigerd of geannuleerd worden.

Beschikbare services

Met de nieuwe start hebben we keuzes gemaakt in de beschikbare services. Zo blijft het overzichtelijk en kunnen we het budget richten op de meest impactvolle services.

  • Minimale vraag: Services die in de afgelopen twaalf maanden minder dan twee keer zijn aangevraagd of aangeboden, zijn per april 2025 niet meer beschikbaar.

  • Niet alleen online: volledige online services hebben te weinig impact en bevorderen onvoldoende ontmoeting tussen sportaanbieder en kader. Deze services zijn vanaf april 2025 niet meer beschikbaar.

  • Laagste instapniveau: Services voor trainers, instructeurs en officials zijn per april 2025 alleen voor beginners op sportaanbiederniveau.

Er zijn ruim 200 services beschikbaar om sportaanbieders te versterken. Op de volgende thema’s zijn services beschikbaar:

  • Accommodatie

  • Arbitrage/officials

  • Communicatie

  • Duurzaamheid

  • Financiën

  • Inclusieve doelgroepen

  • Juridisch

  • Ledenbinding

  • Lokale Sportplatformen

  • Open club / Maatschappelijk

  • Organisatiestructuur en bestuur

  • Positieve sportcultuur

  • Roken, alcohol, gezonde voeding

  • Samenwerking binnen de club

  • Samenwerking met organisaties buiten de club

  • Sociale veiligheid

  • Sponsoring

  • Strategie, missie, visie en beleid

  • Topsportclubs

  • Trainer/Coach/Instructeur

  • Vrijwilligersmanagement

Gebruik maken van een service, hoe werkt dat?

Heb jij een goed plan voor het verbeteren van jouw sportclub of -onderneming of het opleiden van de mensen binnen de sportclub of -onderneming? Dan kun je als volgt gebruik maken van één of meerdere services:

  1. Neem contact op met de lokale clubondersteuner in jouw gemeente of de accountmanager van jouw sportbond.
  2. Samen bespreken jullie het plan en bekijken jullie welke service het beste past. De lokale clubondersteuner dient vervolgens een aanvraag in via de NOC*NSF Portal. De clubondersteuner volgt hierbij vier stappen van het aanvraagproces.
  3. Goedkeuring voor de ondersteuning ontvangen? Dan neemt jouw lokale clubondersteuner of de aanbieder van de service contact met je op en kun je aan de slag met het realiseren van het plan!

Meer weten?

Wil je meer weten over de servicelijst en de mogelijkheden voor jouw club, onderneming, sportbond of gemeente?

Neem contact op